Mededogen in de bardos

Cursus najaar 2021 voor leden en vrienden van Nalandabodhi Nederland

Mededogen en visualisaties in de bardos

Voor leden en vrienden van Nalandabodhi worden er zes avonden georganiseerd over mededogen in de verschillende bardos. Vriendelijkheid wordt al verondersteld. De bardos zijn overgangsfasen die zich zowel afspelen tijdens ons leven als tijdens ons sterven. De avonden vinden plaats op zoom en zijn gratis. Het is mogelijk om je voor de cursus op te geven via Anouk Brack. De afbeelding hieronder is die van van Chenrezig (Tibetaans), ook wel Avalokiteshvara genoemd (Sanskriet), Chenrezig is de bodhisattva van mededogen.

Data
De data zijn de donderdagavond op 4, 11, 18, en 25 november, en 2 en 9 december. De tijden zijn van 19:30 – 21:00 uur. De zoom is open om 19.15 uur en na afloop is er tot 21.15 uur gelegenheid om even na te praten.

Boek
Het is voor deze cursus nodig het boek van Sebo Ebbens in bezit te hebben. Dat boek kost E 24,95 in de winkel, en kost E 20,- bij Sebo Ebbens. De titel van het boek is: ‘Op de golven van geboorte en dood. Goed leven en sterven in boeddhistisch perspectief’. Het boek is uitgegeven bij Asoka. De cursus wordt gegeven door Sebo Ebbens. 

Beoefening
Om mee te doen is het noodzakelijk de beoefeningen ook werkelijk regelmatig te doen. Het is niet mogelijk de cursus ‘van een afstand’ of ‘alleen uit belangstelling’ te volgen. Deze cursus vraagt om een regelmatige beoefening. 

Mededogen
Tijdens de cursus staat de ontwikkeling en de versterking van ons mededogen centraal. Het gaat dan om ons mededogen voor onszelf zowel tijdens ons leven, als tijdens en na ons sterven. Het gaat ook om mededogen voor anderen, zowel tijdens hun leven, en tijdens en na hun sterven. De visie is dat, als we meedogend zijn tijdens ons leven, dat een directe invloed heeft op ons mededogen tijdens het sterven. Leven en sterven zijn in het Tibetaans boeddhisme immers sterk gekoppeld. Op die relatie ligt op het pad van Nalandabodhi veel nadruk. In deze cursus worden er naast het ophalen van een aantal bekendere beoefeningen, met name aandacht besteedt aan het verder ontwikkelen en versterken van ons mededogen via visualisaties. Al deze beoefeningen zijn te vinden in deel 2 van het boek. Naast het doen van de beoefeningen wordt er ook ingegaan op hoe we deze beoefeningen in de verschillende bardos kunnen inzetten. Daarmee komen ook de onderwerpen uit deel 1 van het boek in de zijlijn aan de orde. 

Nogmaals: voor deze cursus is het vereist dat de beoefeningen ook werkelijk worden gedaan. 

Programma
De cursus bestaat in grote lijnen uit de verschillende onderwerpen, waarbij het altijd mogelijk is het programma in overleg aan te passen aan mogelijke wensen. 

  1. Visualisaties. We gaan uitgebreid op waarom visualisaties in het Tibetaans boeddhisme zo belangrijk gevonden worden. 
  2. De essentiële phowa beoefening. Dit is beoefening 14 in het boek en is te vinden op blz. 229 van het boek. Dit is een beoefening met een visualisatie. Deze beoefening is oorspronkelijk bedoeld om in te zetten op het moment van sterven voor onszelf of anderen, mits we er enige ervaring mee hebben opgedaan. Maar de beoefening is ook prima in te zetten tijdens ons leven voor zowel onszelf als anderen.
  3. De beoefening van tonglen (kort). Dit is beoefening 9 in het boek en is te vinden op blz. 187 en verder. Deze beoefening is zonder meer zeer belangrijk omdat die zowel tijdens het leven als tijdens het sterven ingezet kan worden, zowel naar onszelf als naar anderen.. 
  4. De beoefening van goed in het begin, midden en einde (heel kort). Dit is beoefening 8 in het boek en is te vinden op blz. 181 en verder. 
  5. De beoefening van Chenrezig (Avalokiteshvara). Dit is beoefening 18 in het boek en is te vinden op blz. 267 en verder. Dit is een beoefening met een visualisatie. De afbeelding van Chenrezig staat hierboven en is in het boek te vinden tegenover blz. 161. Chenrezig is de bodhisattva van mededogen. Deze beoefening is in alle bardos voor zowel onszelf als anderen prima in te zetten. Zie ook de afbeelding hierboven. 
  6. De beoefening van de innerlijke en/of behulpzame vriend(in) (kort). Dit is beoefening 16 en is te vinden op blz. 247 en verder. Deze beoefening is zonder meer zeer belangrijk omdat die zowel tijdens het leven als tijdens het sterven ingezet kan worden, zowel naar onszelf als naar anderen.
  7. De beoefeningen van Amitabha. Dit is beoefening 19 in het boek en is te vinden op blz. 281 en verder. Het gaat hier overigens over een aantal beoefeningen. Het zijn beoefeningen met een visualisatie. De afbeelding van Amitabha is te vinden tegenover blz. 176. Deze beoefening is volgens het Tibetaans boeddhisme vooral goed in te zetten kort na ons sterven, mits we ervaring met de beoefening hebben opgedaan in ons leven. Volgens vele anderen (dat geldt met name voor de aanhangers van het Zuivere Land boeddhisme) is deze beoefening ook prima in te zetten tijdens ons leven voor zowel onszelf als anderen.

Het plan is verder om het naar aanleiding van de verschillende beoefeningen uitgebreid te hebben over wat mededogen (en vriendelijkheid) voor ons in ons dagelijks leven en tijdens het sterven betekenen. Dat is vast een prima opstap naar de cursus in het voorjaar van 2022, die zal gaan over mijn nieuwe boek over vriendelijkheid, mededogen, en menselijkheid. Die begrippen zijn ook een essentieel onderdeel van het lopen van een pad binnen Nalandabodhi. 

Zoals altijd hoop ik dat veel leden en vrienden meedoen en hoop ik op een interessante en levendige cursus.

Sebo Ebbens